Pasagerii unui zbor întârziat pot obține daune materiale și prejudicii materiale individuale
O decizie importantă a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) prevede că pasagerii care primesc compensații de până la 600 euro pentru un zbor anulat sau întârziat au dreptul de a obține și alte despăgubiri pentru prejudiciile cauzate de anulare sau întârziere.
Potrivit blog.avocatoo.ro, prin decizia recentă într-o cauză împotriva Blue Air ‑ Airline Management Solutions SRL, CJUE deschide cutia Pandorei pentru o nouă serie de procese cu scopul obținerii unor despăgubiri suplimentare pentru prejudiciile cauzate de un zbor întârziat sau anulat.
Și anume, reclamanții au solicitat au cerut instanței de judecată să oblige compania aeriană ca pe lângă suma standard de compensare prevăzute de legislația UE, să le acorde și suma de 386 de euro cu titlu de daune materiale, concretizate într‑o reținere din salariu. În plus, au solicitat 1.500 de euro fiecare cu titlu de daune morale.
Instanța națională le-a respins cererea privind celelalte capete, acordându-le doar suma de 400 euro pentru întârziere, conform Regulamentului nr. 261/2004.
Totuși, CJUE a intervenit și afirmă că există două tipuri de compensații:
- compensația standard, de până la 600 euro, menită să asigure fiecărui pasager un minim de recuperare a prejudiciului suferit, fără a ține cont de alte prevederi;
- compensația individuală, care trebuie apreciată de la caz la caz de către instanțele judecătorești, care este extra și ține de fiecare pasager în parte și de impactul pe care l-a avut anularea sau întârzierea zborului asupra lui.
De asemenea, operatorului efectiv de transport aerian este obligat să prezinte pasagerilor informații complete privind toate posibilitățile prevăzute pentru ajungerea la destinație. Pasagerii nu sunt obligați să contribuie activ la căutarea informațiilor în acest scop, spun magistrații de la CJUE.
bizlaw.md