Primăria Chişinău aruncă în vânt milioane de lei pentru a subvenţiona întreprinderi falite
Peste 10% din bugetul anual al municipiului Chişinău este alocat pentru a subvenţiona două întreprinderi municipale: Regia Transport Electric şi Parcul Urban de Autobuze.
Nu este o excepţie nici 2018, an în care bugetul municipiului Chișinău prevede venituri de 3,76 miliarde de lei şi cheltuieli de 4,05 miliarde de lei. Astfel, deficitul acestuia va constitui circa 290 de milioane lei. 10% din buget - pentru a subvenţiona transportul de călători.
Aproape 10% din alocaţiile din bugetul local vor fi direcţionate pentru a subvenţiona serviciile de transport public prestate de două întreprinderi municipale - Regia Transport Electric (RTEC) şi Parcul Urban de Autobuze. Astfel Regia Transport Electric va primi în 2018, de la bugetul municipal circa 250 de milioane de lei. E o sumă uriaşă şi depăşeşte de aproape două ori alocaţiile de acum 3-4 ani.
Grosul sumei - circa 177 de milioane de lei - sunt alocaţii pentru prestarea serviciilor de transport călători. De fapt, sunt subvenţii pentru a acoperi pierderile de la transportarea călătorilor. Alți 72 de milioane lei sunt destinați pentru a finanţa asamblarea troleibuzelor cu mers automat. Astfel, numărul de troliebuze scoase pe linie ar urma să ajungă la 302 unităţi, făţă de 298 în 2016.
De exemplu, în anul 2016, Regia Transport Electric a avut cheltuieli estimate la 366 de milioane de lei, în timp ce veniturile de la transportarea pasagerilor au constituit doar 177,8 milioane de lei. Respectiv, diferenţa de aproape 190 de milioane de lei a fost acoperită din bugetul municipal. Întreprinderea susţine că a primit doar 139 de milioane de lei. Pentru anul 2018 Regia planifică să acumuleze venituri de aproape 200 de milioane de lei de la transportarea pasagerilor, în timp ce cheltuielile vor ajunge la 418 milioane.
O soluţie pentru a diminua subvenţiile ar fi o ajustare a tarifelor pentru călătoria cu troleibuzul. Pentru a reduce la minimum subvenţiile, ar fi necesară o dublare a costului unei călătorii, adică de la doi la patru lei.
În martie 2017, Regia Transport Electric a solicitat ca tariful pentru o călătorie cu troleibuzul să fie majorat cu 50%, până la 3 lei, dar nici această ajustare nu a fost efectuată.
Şi mai proastă este situaţia de la Parcul Urban de Autobuze. Întreprinderea acumulează venituri de doar 30-33 de milioane de lei de la transportarea pasagerilor, în timp ce cheltuielile sunt de cinci ori mai mari şi în anul 2018 vor ajunge la 156 de milioane de lei. În consecinţă, tariful mediu de călătorie (3,0-3,5 lei) în autobuze acoperă doar 25% din costul unei călătorii.
În bugetul municipal se prevede că în 2018 întreprinderea va primi alocaţii de 116 milioane de lei pentru subvenţionarea transportului de călători şi alți 30,5 milioane de lei pentru procurarea autobuzelor. Fără subvenţiile alocate de administraţia capitalei, întreprinderea demult intra în insolvenţă.
De menționat că tarifele actuale (o călătorie cu troleibuzul - doi lei și, respectiv, o călătorie cu autobuzul - trei lei) au fost aprobate printr-o decizie a CMC din septembrie 2009, iar tarifele pentru o călătorie cu microbuzul, care este de trei lei, a fost stabilit printr-o decizie a CMC din iulie 2006.
noi.md