468

”Judecată” prin email. Propuneri la Codul de procedură civilă

Cererile de chemare în judecată şi alte acte de procedură ale instanţei vor fi comunicate autorităţilor publice, persoanelor juridice şi avocaţilor prin email. Comunicarea se va face prin intermediul Programului integrat de gestionare a dosarelor (PIGD), la care aceştia vor fi conectaţi prin adresa electronică, care va fi indicată în cererea de judecată sau în mandatul de avocat. Prin urmare, actele de procedură, care vor fi expediate prin PIGD se vor considera comunicate. Prevederile sunt incluse în proiectul de modificare a Codului de procedură civilă. Deocamdată, se vor păstra și metodele actuale de comunicare a actelor.

În prezent, Codul de procedură civilă prevede că actele instanțelor se comunică participanților la proces și persoanelor interesate, contra semnăturei, prin intermediul persoanei împuternicite, prin poştă, cu scrisoare recomandată şi cu aviz de primire. La fel, acestea se mai comunică prin intermediul biroului executorului judecătoresc sau prin alte mijloace care să asigure transmiterea textului cuprins în act şi confirmarea primirii lui, precum şi prin delegaţie judiciară. Propunerea este ca să fi introdusă și posibilitatea de înștiințare a parților prin email.

O altă propunere este ca să fie exclusă posibilitatea de înștiințare a participanţilor la proces prin telegramă, în caz de urgență. Astfel, aceștia vor fi înștiințați prin telefon sau la adresa electronică înregistrată prin intermediul PIGD. O altă modificare vizează introducerea unui nou aliniat, prin care citațiile și înștiințările judiciare trimise la sediul persoanelor juridice și nerecepționate la expirarea termenelor de reclamare, să se consideră înmânate la data expirării termenului de reclamare. Asta chiar dacă destinatarul nu a reclamat corespondența de la oficiul poștal. La fel, citațiile și înștiințările expediate la adresa electronică se vor consideră recepționate.

Citațiile și înștiințările vor ajunge la avocați

O altă modificare se referă la momentul înmânării citației și inștiințării. În prezent, art. 105, alin. 5 spune că: ”Citaţia sau înştiinţarea adresată persoanei fizice se înmânează personal contra semnătură pe cotor. Citaţia sau înştiinţarea adresată unei organizaţii se înmânează persoanei cu funcţie de răspundere respective contra semnătură pe cotor sau, în cazul absenţei acesteia, se înmânează în acelaşi mod unui alt angajat, considerându-se recepţionată de organizaţie”. Autorii proiectului propun ca în cazul în care părțile și participanții la proces vor fi reprezentați de către avocați, citațiile și înștiințările să fie expediate la sediul acestora. În acest mod va fi înlăturat orice viciu de citare a participanților.

O altă prevedere este că părțile vor fi obligate să informeze instanța în termen de trei zile, dar nu mai târziu de data ședinței de judecată, despre angajarea unui avocat. Aceeași procedură va fi și în cazul schimbării sau renunțării la avocat. Parțile vor trebui să prezinte instanței datele de contact ale noului avocat, inclusiv adresa electronică a acestuia.

bizlaw.md

0