Mașinile astea sunt extraordinare, dar nici cei mai bogați oameni din lume nu le pot avea. Automobilele futuriste care nu au ajuns vreodată pe autostrăzi
Industria auto funcționează în felul următor: înainte de lansarea unui nou model, relativ important, prezinți cateva concepte.
Toată lumea știe că mașina de serie va avea diferențe mari față de versiunea concept. În puține cazuri regăsim 70% din concept în mașina de serie, în mare parte pentru că anumite aspecte ale conceptului sunt făcute de dragul de a le face. Sigur că oglinzile arată bestial când parcă plutesc în jurul caroseriei, dar implementarea aspectului în variantă de serie ar ridica costul de producție și automat prețul mașinii. Nu am vrea ca un Renault Megane să plece de la 30 de mii de euro doar de dragul design-ului. Hai să ne uităm la câteva din conceptele care nu au mai văzut niciodată producția de serie din diverse motive.
Jaguar Bertone B99
Pentru Salonul Auto de la Geneva din 2011, cei de la Jaguar au venit foarte bine pregătiți. Pentru conceptul expus la standul lor, englezii au făcut echipă bună cu italienii de la casa de design Bertone. Le-a ieșit modelul B99, care a fost inspirat din modelele anterioare Jaguar, cele de dinaintea erei lui Ian Callum. Din păcate producția de serie nu a fost un cadou pe care englezii să se grăbească să ni-l facă, B99 așteptând și astăzi, undeva, singur, într-un garaj, acceptul oficialilor pentru a intrat pe banda de asamblare.
Lamborghini Estoque
Conceptul Estoque de la producătorul din Sant`Agata a fost dezvelit publicului în 2008 la Salonul Auto de la Paris. Deși arată senzațional, este printre puținele concepte la care mă bucur oarecum că nu a intrat în producția de serie. De la 30 octombrie 1963 Lamborghini nu a produs altceva decât mașini cu motoare amplasate central (de preferat V12) în două uși, desenate direct proporțional cu viteza pe care erau capabile să o atingă. Da, a existat și modelul LM002, dar toată lumea îl reneagă din istoria Lamborghini, alegere pe care vă sugerez să o faceți și voi.
Revenind la Estoque, dacă producătorul de supercar-uri cu o tradiție îndelungată de a da naștere unor „monstri” strict cu două uși se apucă deodată să producă un sedan, și culmea, să lanseze zvonuri conform cărora ar putea primi și un diesel sub capotă e…trist. Cu nașterea sedanului moare o parte foarte importantă din Lamborghini, care nu poate fi descrisă în cuvinte. Asta s-a întâmplat cu Porsche când a lansat Cayenne-ul, și recent cu Maserati Ghibli, în versiunea diesel. Admirăm Estoque-ul (estoque este un tip de sabie folosită de matadori)ne bucurăm că nu a „injunghiat” taurul nostru preferat după care ne întristăm la loc știind că au anunțat deja Lamborghini Urus, si probabil ala chiar va infige estoque-ul in taur.
Cadillac Sixteen
În 2003 americanii au dat ce au avut mai bun în conceptul lor numit Sixteen (adică 16). Numele îl poartă datorită motorului în V cu (ghici câți?) ai ghicit, 16 cilindri. Cifrele care oricum sunt imense în comparație cu aceleași cifre dar de la concurenți europeni, devin și mai incredibile. Motorul V16 are 13.600 de centimetri cubi și produce 1.000 de cai putere. Am descoperit și ce înseamnă un concept în viziunea vecinilor de peste ocean, ce era mare trebuie să devină și mai mare. Până ajunge realitate s-ar putea termina petrolul, așa că oficialii de la Cadillac ar trebui să se grăbească dacă vor să lanseze un sedan de lux care are motorul apropiat de cel de pe Bugati Veyron.
BMW 3.0 Csl Hommage
Modelul 3.0 Csl a făcut istorie pentru marca bavareză, așa că s-au decis să îl omogieze anul acesta cu un concept. Versiunea Hommage a fost prezentată publicului la Concorso d`Eleganza Villa d’Este, care are loc anual, și unde se adună cele mai rare și scumpe mașini din lume. După decernarea premiilor și nenumărate ore de admirat mașinile cele mai râvnite ale aniilor `20, își face apariția ultima creație a celor de la BMW. Recunosc că acesta este conceptul pe care îmi doresc din suflet să îl văd pe stradă într-o formă chiar și cu 50% redusă față de concept, numai să îl știu produs în mai mult de 3 exemplare, așa poate, cândva pun și eu mâna pe unul. Din păcate oficialii de la Munchen ne-au lăsat în ceată în privință unei producții de serie. Oftăm și trecem mai departe.
Ferrari P4/5 by Pininfarina
Dacă ultimul concept ne-a lăsat cam reci ajungem la unul care demonstrează că visele devin uneori realitate…dacă ești putred de bogat. În 2005 casa de design a italienilor de la Pininfarina a fost abordată de un colecționar auto care își dorea o mașină unică. Numele colecționarului este neimportant, important fiind faptul că acesta are un Ferrari unicat, produs special pentru el, după indicațiile și imaginația sa. Zis și făcut. Cei de la Pininfarina au cumpărat ultimul Ferrari Enzo produs, și au trecut la treabă. Indicațiile colecționarului în materie de design, au fost legate de modelele vechi Ferrari, în special cele de curse din seria P.
Dacă de obicei conceptele sunt menite să ne ofere o scurtă viziune asupra viitorului, în cazul modelului P4/5 au dat naștere unei bucle temporale extraordinare. Mașina nu numai că ne oferă o privire în viitor, dar o face prin prisma trecutului. Asta trebuie să fie cel mai tare mod de a aborda un concept, iar Pininfarina a știut exact cum să îl transforme în realitate. După ce a primit mașina, colecționarul a declarat că este mult mai mult decât se aștepta, și trebuie să ținem cont că prețul pentru o asemenea jucărie este de 4 milioane de euro. Dacă la suma asta poți spune că ți-au fost depășite așteptările ești un om cu adevărat fericit și…norocos.